روزنامه جوان: تهدید تازه جم برای بازیگران زن ایرانی
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۶۷۹۱
روزنامه جوان نوشت: پخش سریالهای ساخت ترکیه با دوبله فارسی از چند شبکه ماهوارهای باعثشده تا بازیگران این کشور بار دیگر به چهرهای آشنا در ایران تبدیل شوند؛ شهرتی که پای این بازیگران را به سینمای ایران باز کردهاست و میتواند به ضرر بازیگران ایرانی تمام شود.
مجلات عامهپسند ايراني در سال 56 به طور گسترده خبر حضور «اميل ساين» خواننده و بازيگر اهل تركيه را در ايران پوشش دادند؛ خوانندهاي كه پيش از حضور در ايران و اجراي ترانههاي فارسي، در راديو استانبول به شهرت رسيده بود و در تركيه چهرهاي محبوب بود، ولي با حضور در ايران در چند فيلم سينمايي نيز ايفاي نقش كرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آن روزها حضور بازيگران ترك در سينماي ايران يكي از راههاي كشاندن مردم به سينماها بود.
تهيهكنندههاي فيلمفارسي به خوبي ميدانستند كه آهنگهاي خوانندههاي ترك در نوار فروشيهاي خيابان «لالهزار» تهران طرفداران زيادي دارد و در روزهايي كه سينما اصليترين تفريح مردم به شمار ميرفت، چه بهانهاي بهتر از ديدن خوانندهاي محبوب براي پرشدن سينما!
چهار دهه بعد، زماني كه كم و بيش خبرهاي حضور خوانندهها و بازيگران ترك در ايران منتشر ميشد، حضور بازيگر چند سريال مشهور ساخت تركيه در يك فيلم ايراني، خبرساز شد. اين بار نيز فيلمساز ايراني سراغ همان روش فيلمفارسيسازها رفته است، با اين تفاوت كه «نورگل يشيلچاي» فقط بازيگر است و مانند «اميل ساين» از صدايش براي مشهورشدن استفاده نكردهاست، بلكه در عوض اين بار«GEM» است كه «نورگل يشيلچاي» را براي ايرانيها به شهرت رساندهاست.
«نورگل يشيلچاي» تا چند سال پيش نامي ناشناخته براي مردم ايران بود، اما دوبله و پخش سريالهايي كه اين بازيگر در آن ايفاي نقش داشته، از شبكه «GEM» باعث شد تا اين بازيگر هم مانند ساير بازيگران اهل تركيه براي مردم ايران چهرهاي آشنا باشد. همانطور كه پيش از اين نيز بعد از پخش سريال تركيهاي «كوزي گوني» تهيهكنندگان ايراني سراغ «كيوانچ تاتليتو» بازيگر اين سريال رفتند و تلاش كردند وي را براي بازي در فيلم به ايران بكشانند. پخش سريال «عمر گل لاله» هم باعث شد تا آمدن و ايفاي نقش «تولگاهان سايشمان» بازيگر اين سريال در يك فيلم ايراني خبرساز شود.
اين اتفاقات صرفاً ترفندي براي خبرسازشدن و بر سرزبان افتادن نام يك فيلم سينمايي است كه ميتواند در زمان اكران نيز فضا را براي ديدهشدن فيلم مهيا كند.
اگر به ليست بلند بازيگران زن در سينماي ايران نگاه كنيم، به خوبي مشخص ميشود كه حضور«نورگل يشيلچاي» براي ايفاي نقش در فيلمي ايراني به دليل نبود چهره در ميان بازيگران زن ايراني نيست. در سالهايي كه «اميل ساين» در فيلمفارسيها بازي ميكرد، بسياري از خانوادههاي ايراني حتي به سينما هم نميرفتند و بازيگران زن سينما، در ميان مردم نام نيكي نداشتند، به همين دليل ميشد با ورود چهرههاي جديد از جمله خوانندهها، از تكرار چهرههاي بازيگران زن در فيلمهاي مختلف جلوگيري كرد، اما در سالهاي اخير يكي از گلايههاي جدي بازيگران سينما اين است كه فرصت ايفاي نقش به بسياري از بازيگران نميرسد! محبوبيت كاذب بازيگران ترك كه مديون پخش سريالهاي دوبلهشده آنها در ماهوارههاي فارسيزبان است، باعث ميشود تمايل به حضور اين چهرهها در سينماي ايران بيشتر شود. «GEM» كه زماني برخي از اهالي سينما معتقد بودند ميتواند با پخش ارزانقيمت تيزرهاي فيلمهاي سينمايي ايراني، به بالابردن ميزان فروش فيلمها كمك كند، اين بار با مطرح كردن نام بازيگران سينماي تركيه، فرصتهاي حضور بازيگران ايراني در سينماي كشور خودشان را تهديد ميكند!
موجي كه «GEM» براي بازاريابي بازيگران اهل تركيه به راه انداختهاست تا اين جاي كار موفقتر از موج باليوودي كه فيلم «سلام بمبئي» به دنبال آن بود، عمل كردهاست و چهرههاي ترك بيشتر از هنديها در دايره توجه قرار گرفتهاند.
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۶۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
آفتابنیوز :
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.